Sportowy samochód miejski? Z SEAT-em to możliwe!

01-05-2021 13:47

Samochód miejski powinien być niezbyt duży, by łatwo móc nim parkować na ciasnych miejscach parkingowych. Mimo to powinien być wygodny i pakowny. Tak brzmi definicja bardzo poprawnego „mieszczucha”. Zdaniem inżynierów SEAT-a dobrze by był też nieco szalony i sprawiał frajdę z jazdy. Tak właśnie pojawiły się sportowe samochody miejskie marki SEAT.

SEAT Ibiza. Kto go nie zna? Sukcesy w rajdach WRC już dawno temu zdradziły zacięcie niewielkiego hatchbacka do sportu. Choć uzbrojonym w klatkę bezpieczeństwa autem z rajdu WRC trudno byłoby jeździć po mieście, czy “grzeczniejszej”, seryjnej wersji SEAT-a Ibiza można odmówić sportowych aspiracji?

I powstał sportowy SEAT Ibiza FR

Inżynierowie SEAT-a stwierdzili, że miejski samochód nie musi być wcale nudny i oprócz funkcji czysto komunikacyjnej może oferować swoim kierowcom także odrobinę sportowych emocji. Takie właśnie założenie legło u podstaw opracowania SEAT-a Ibiza w wersji FR (FR to skrót od FormulaRacing).
Jedno było pewne - auto musi być nie tylko zrywne, ale i dobrze się prowadzić. I tak się stało. Pod maskę najnowszego SEAT-a Ibiza powędrował półtoralitrowy, turbodoładowany silnik benzynowy generujący moc 150 KM przy momencie obrotowym 250 niutonometrów. Jak na auto miejskie, to wynik nadspodziewanie imponujący. Dzięki tym parametrom miejska Ibiza FR potrafi wprowadzić w osłupienie wielu kierowców dużo większych i droższych aut. Do setki małą „eFeRka” rozpędza się już w osiem sekund!

Nie można o tym zapomnieć, że przy tym świetnie się prowadzi. W Ibizie FR udoskonalono bowiem także zawieszenie. Fakt, jest ono mniej w komfortowe, ale auto sportowe zawsze ma nieco obniżone, a przez to i twardsze zawieszenie. Dzięki niemu zwinna Ibiza wprost potrafi zarazić miłością do jazdy po ciasnych i krętych drogach! Sportowy miejski SEAT jest wręcz wirtuozem pokonywania zakrętów. Kierowca ani na chwilę nie traci poczucia panowania nad układem kierowniczym.

Sportowy SEAT Ibiza FRto nie tylko najbardziej charakterna odmiana miejskiego samochodu z Półwyspu Iberyjskiego. O gorącym temperamencie świadczą zainstalowane w środku pasy bezpieczeństwa w kolorze czerwonym oraz wykonane nicią w tym samym kolorze przeszycie na desce rozdzielczej oraz na fotelach. Wersja FR jest jednocześnie najbogatszą wersją wyposażeniową. Stąd w standardzie można znaleźć powiększone obręcze kół wykonane ze stopów metali lekkich oraz wykonane w technice LED reflektory świateł drogowych oraz mijania.

We wnętrzu miejskiego SEAT-a Ibiza FR jest wręcz luksusowo!

Dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, czujniki parkowania wspomagane przez kamerę czy zaawansowana nawigacja satelitarna. Czy to mało? Jasne, dlatego jest jeszcze asystent umożliwiający głosowe komunikowanie się z samochodem oraz cały ogrom układów bezpieczeństwa czy też takich, które, jak tempomat, po prostu ułatwiają kierowanie samochodem. Lista dodatków jest naprawdę długa. Warto dodać, że w identycznej wersji FR występuje także i inne auto zbudowane na płycie podłogowej SEAT-a Ibiza. To SEAT Arona FR. Równie zwinny i szybki, a do tego dzięki większemu prześwitowi, świetnie radzący sobie także na bezdrożach.