AdBlue - ta nazwa dla kierowców niemających wiele wspólnego z silnikami diesla może być co najmniej intrygująca. Tymczasem AdBlue to jedynie handlowa nazwa roztworu mocznika i wody demineralizowanej. Ale co ten płyn robi w samochodzie? Sprawdzamy, do czego służy i jak używać płynu AdBlue.
AdBlue powstał w wyniku walki ekologów o lepsze powietrze. Zaostrzanie norm emisji spalin wymusiło na inżynierach opracowanie i wdrożenie do użytku właśnie tego typu płynu. Jak się okazuje, AdBlue podawany pod ciśnieniem do przystosowanego do tego katalizatora skutecznie oczyszcza spaliny z tlenków azotu. Technologia selektywnej redukcji katalitycznej zastosowana w katalizatorze powoduje, że roztwór, wchodząc w reakcję z tlenkami azotu, zamienia się w nieszkodliwy azot oraz parę wodną.
Płyn AdBlue nie jest szkodliwy dla środowiska i pozostaje całkowicie bezpieczny dla człowieka. Wbrew wielu mitom nie jest jednak cudownym eliksirem poprawiającym osiągi samochodu i kulturę pracy silnika.
Płyn AdBlue można kupić niemal na każdej stacji benzynowej. Nie miesza się go w żadnym razie z paliwem. Wlewa się go do specjalnego, oddzielnego pojemnika, którego wlot najczęściej znajduje się obok wlewu paliwa.
Poziom płynu AdBlue jest na bieżąco kontrolowany przez komputer pokładowy samochodu. Brak roztworu jest natychmiast sygnalizowany. Wówczas zakupiony płyn należy uzupełnić. Nalewamy go zawsze do maksymalnego poziomu. Pozwoli to systemom elektronicznym znajdującym się na pokładzie samochodu na odpowiednie skalibrowanie. Dzięki niemu kierowca nie będzie otrzymywał przekłamanych informacji na temat rzeczywistego zużycia AdBlue.
Przed uzupełnieniem roztworu warto zaopatrzyć się w odpowiedni lejek. O ile płyn nie jest niebezpieczny dla człowieka, o tyle może być groźny dla samochodowej karoserii. Ponieważ może przyspieszać korozję, lepiej uważać i nie polewać nim blach auta.
Używanie AdBlue jest koniecznością dla wszystkich kierowców aut, które spełniają nową normę ekologiczną Euro 6. System SCR umożliwiający stosowanie AdBlue można znaleźć jednak także w wielu pojazdach spełniających wcześniej wprowadzoną normę Euro 5.
Czy konieczność używania płynu AdBlue znacząco podwyższa koszty związane z eksploatacją pojazdu? Bez obaw. Za litr AdBlue płaci się nie więcej niż 4 zł. To stosunkowo niewielka kwota, zwłaszcza że w każdym litrze spalonego oleju napędowego znajduje się jedynie pięć procent AdBlue.To stosunkowo niewielka cena za czystsze powietrze.