Niektórzy w ogóle nie zwracają na nie uwagi. Tymczasem oznaczenia szyb samochodowych potrafią zdradzić nam wiele tajemnic używanego samochodu. Jak czytać oznaczenia szyb w samochodzie?
Kupując nowy samochód w salonie Seat, nie musimy być tak czujni jak przy zakupie auta, zwłaszcza takiego, którego historię trudno ustalić. Piąty właściciel, auto sprowadzone z Holandii, brak książki serwisowej. Jak dojść do tego, czy auto nie uległo w przeszłości poważnemu wypadkowi, po którym raczej powinno zostać skasowane niż naprawiane przez domorosłych blacharzy. Jednym z najważniejszych oznaczeń w samochodzie są te umieszczone na szybach. Tylko jak czytać oznaczenia szyb w samochodzie?
Najważniejszą informacja zawartą w niewielkich oznaczeniach szyb samochodowych jest data. To rok produkcji na szybie samochodu wskaże nam, czy auto brało udział w wypadku, w którym zniszczeniu uległy szyby. W aucie bezkolizyjnym wszystkie szyby będą miały tę samą datę produkcji. Jak więc czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Jeśli szyba jest oryginalna, czyli taka zamontowana w fabryce, zawsze będzie ona opatrzona logo producenta. Jeśli go nie znajdziemy, mamy najprawdopodobniej do czynienia z zamiennikiem wklejonym podczas naprawy auta. Przy logo producenta samochodu może znajdować się również logo producenta szyb. Coraz rzadziej bowiem producenci samochodów wytwarzają własne szyby. Ważnym oznaczeniem na szybie jest litera „E”. Powinna być ona umieszczona w kółku. To świadectwo uzyskanej homologacji. Mało tego, bez trudu odkryjemy w którym kraju szyba tę homologację otrzymała. Świadczy o tym cyferka znajdująca się przy „E”.
Poniżej mała ściąga która pomoże nam w odkodowaniu oznaczenia szyb samochodowych:
-> E1-Niemcy
-> E2-Francja
-> E3-Włochy
-> E4-Holandia
-> E5-Szwecja
-> E6-Belgia
-> E7-Węgry
-> E8-Czechy
-> E9-Hiszpania
-> E10-Bośnia i Hercegowina, Chorwacja, Macedonia, Czarnogóra, Serbia (w tym Kosowo i Wojewodina), Słowenia
-> E11-Anglia
-> E12-Austria
-> E20-Polska
-> E21-Portugalia
Dalej znajdziemy mniej istotne z naszego punktu widzenia oznaczenia szyb. „43R” i następujące po tym oznaczeniu cyfry to oznaczenia związane z regulaminem homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. Na szybie znaleźć możemy także oznaczenie „AS”. Jeśli towarzyszy mu jedynka, znaczy to, że mamy do czynienia z szybą laminowaną. Jeśli będzie to dwójka, szyba naszego auta jest hartowana, a jeśli odnajdziemy oznaczenie „AS3”, to jest to dowód na to, że szyba jest laminowana lub hartowana o ciemnym kolorze.
W oznaczeniu szyby powinniśmy także znaleźć kod DOT. W nim zawarte są informacje na temat miejsca, w którym szyba została wyprodukowana. Podajemy link do listy oznaczeń szyb i odpowiadających im fabryk: http://www.carwindshields.info/dot_db.I w końcu najciekawsza pozycja, czyli data produkcji. Oznaczona jest cyframi i kropkami. Ro produkcji to jedna lub dwie cyfry. Rok 2103 może być oznaczony, w zależności od producenta, jako „13” lub jedynie „3”.
Kropki oznaczają natomiast miesiąc produkcji. Zawsze jest ich maksymalnie sześć i umieszczane są przed cyfrą, jeśli produkcja odbyła się od stycznia do czerwca lub za cyfrą, jeśli szybę wytworzono od lipca do grudnia. Jeśli np.
Przed cyfrą „3” znajdziemy dwie kropki oznacza to, że szybę wyprodukowano w lutym 2013 r.