Liczba aut wyposażonych w ADAS (z angielskiego advanced driver-assistance systems, czyli „zaawansowane systemy wspierające kierowcę”) zwiększa się z roku na rok, producenci prześcigają się zaś w stosowaniu coraz to nowszych rozwiązań, które bezpośrednio wpływają na większość czynności związanych z prowadzeniem auta. Które z nich należą do najpopularniejszych, a przede wszystkim – jak mają się do prowadzenia pojazdu?
Mechanizm ten (użyty między innymi w nowych generacjach modeli Arona oraz Ateca) znany powszechnie jako Front Assist, posługuje się montowanymi głowicami radarowymi, które to, wysyłając i odbierając odpowiednie sygnały, umożliwiają monitorowanie sytuacji przed pojazdem. Po stwierdzeniu ryzyka wystąpienia kolizji z innym uczestnikiem ruchu, system wysyła odpowiednie sygnały dźwiękowe oraz wizualne, zaś w przypadku braku reakcji jest w stanie bezpiecznie zatrzymać auto.
Zasadniczą jego częścią jest zainstalowana na przodzie auta kamera, która po zarejestrowaniu konkretnego znaku przesyła odpowiednie informacje do pozostałych podzespołów pojazdu, tym samym wpływając między innymi na prędkość poruszania. Co istotne, system funkcjonuje także po zmierzchu oraz w przypadku wystąpienia trudnych warunków pogodowych.
Instalowany między innymi w autach marki SEAT na bieżąco analizuje ruchy kierownicy, a także interwencje innych systemów, ostrzegając jednocześnie w chwili zarejestrowania niepożądanych działań, sugerujących przemęczenie. Pod uwagę brane są także między innymi godzina oraz długość jazdy. System sygnalizuje wykrytą sytuację za pośrednictwem sygnału dźwiękowego lub też charakterystycznego symbolu filiżanki kawy.
System ten, zwany również Lane Assist, zapewnia pozostanie pojazdu na odpowiednim pasie, wykorzystując umieszczoną za przednią szybą kamerę. W przypadku najechania na linię graniczną (bez uprzedniego włączenia kierunkowskazu) przekaże on odpowiednią informację kierowcy. Dodatkowo, niektóre z mechanizmów mogą wywoływać także interwencję układu kierowniczego (przy jednoczesnym zastosowaniu odpowiednich sygnałów wizualnych oraz dźwiękowych), co pomoże w utrzymaniu odpowiedniej pozycji auta.
System ten, powiązany zarówno z układem hamulcowym, jak i z modułem sterującym pracą silnika, jest w stanie utrzymać określoną prędkość pojazdu podczas pokonywania stromych wzniesień. W razie potrzeby system ingeruje on w sterowanie obrotami silnika, automatycznie uruchamiając układ hamulcowy (wykorzystując ESP), nie dopuszczając jednak do zablokowania kół.
Należy jednak pamiętać, że żaden z wymienionych systemów, mimo niezaprzeczalnego przełożenia na wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu jazdy samochodem, nie jest idealny, czujność podczas jazdy pozostaje więc kwestią kluczową.